Słabe punkty programów partnerskich

 

Przed przystąpieniem do programu partnerskiego koniecznie przeczytaj regulamin lub umowę.

 

Niestety wiele regulaminów (umów) programów partnerskich ma jednostronie zabezpieczeć interes tylko jednej strony czyli organizatora programu partnerskiego. Bardzo szczegółowo zapisywane są obowiązki partnera i sankcje wobec niego a z drugiej strony niewiele jest zapisów chroniących interesu partnerów. Bardzo często nie ma nawet podstawowych zapisów dotyczących zasad wynagradzania partnerów, wysokości prowizji, czasu ważności plików cookie.

 

Słabym punktem programów partnerskich są pliki cookie. Niektórzy internauci mają ustawioną opcję usuwania ich po zakończeniu pracy z przeglądarką internetową lub usuwania po 20 dniach. Jeśli nawet internauta dokona zakupu a pliki cookie zostaną usunięte to sprzedaż ta nie zostanie zaliczona na jego konto - więcej na ten temat

 

Warto zwrócić uwagę na niektóre zapisy !   Na co uważać ?

 

forum programy partnerskie1. Niektórzy organizatorzy umieszczają punkt w regulaminie pozwalający im dysponować danymi osobowymi lub firmowymi do przesyłania mailowego lub telefonicznego swoich ofert a czasem nawet innych firm. Niektóre firmy również przekazują takie dane innym firmom do realizowania swoich mailingów. Można się skazać na sporą ilość niechcianych ofert zaśmiecających skrzynkę e-mail a jeszcze gorzej gdy będą Cie jeszcze nękać telefonicznie. Tak naprawdę,  celem tych firm nie jest tworzenie programu partnerskiego lecz budowanie list mailingowych lub sprzedaży tych danych innym firmom. Nie zgadzaj się na przesyłanie żadnych materiałów marketingowych i reklamowych nie związanych z tym programem partnerskim.
 

2. Warto dokładnie sprawdzić punkt dotyczący wynagrodzenia partnerów. Zdarzają się sytuacje, że firma na stronie internetowej prezentuje najbardziej atrakcyjny wariant wynagrodzenia a w umowie jest on określony jako możliwy do uzyskania tylko pod pewnymi warunkami lub przy wygenerowaniu ekstremalnie wysokiej sprzedaży. W konsekwencji partner otrzymuje dużo niższe wynagrodzenie niż się spodziewa.
 

3. Ważność plików cookies. Im dłuższy czas pomiędzy momentem przekierowania internauty na stronę produktu u organizatora programu a momentem dokonania zakupu - tym większa szansa, że dana sprzedaż zostanie przypisana do konta tego partnera. Najczęściej jest to 30 dni. Są też programy z okresem 90 dni a nawet 180 dni. Krótki czas związania internauty z kontem partnera (poprzez pliki cookies) jest dobry w przypadku produktów, gdy decyzję podejmuje się szybko np. wycieczki last minute, rezerwacja hotelu w ramach wyjazdu służbowego, zakup e-booka. W przypadku wyboru drogiej wycieczki zagranicznej, wynajmu domku na wakacje, zakupu drogiego programu komputerowego, zakupu drogiej lustrzanki fotograficznej lub drogiego sprzętu sportowego proces decyzyjny czasem sięga kilku miesięcy. Jeżeli dla tego typu produktów ktoś ustalił czas na 30 dni to chyba chce zminimalizować ilość wypłat i dodatkowo zarobić na partnerach. W konsekwencji takiego działania straci bo straci partnerów i zostanie znowu sam ze swoim produktem.

jeżeli partner nie zarabia to rezygnuje z programu

 

Nie kieruj się tym, że inni ustalają czas na 30 dni. Dostosuj ten czas do charakteru Twojego produktu i średniego czasu na decyzję przy jego zakupie.

 

zadbaj o interes partnerów a oni zadbają o Twój interes

 

na co uważać w programach partnerskich4. Minimalna kwota powyżej której następuje wypłata. Im wyższa ta kwota tym gorzej dla partnera, tym później może on otrzymać wynagrodzenie. W wielu programach jest to 50 zł. Dość często spotyka się 100 zł. Są też programy w których ta kwota wynosi 200 zł. Jeżeli zrezygnujesz z programu przed jej osiągnięciem to ją tracisz a organizator ma dodatkowy zysk.

Minimalna kwota powinna być dostosowana do ceny i wielkości marży. najlepiej gdy jest osiągana po sprzedaży 1-3 sztuk produktu.

przykład 1:

promujesz produkt o wartości 1200 zł, przy prowizji 20% Twój zysk wyniesie 240 zł. Kwotę minimalną na poziomie 200 zł osiągasz już przy 1 krotnej sprzedaży

przykład 2:

promujesz produkt, którego cena sprzedaży wynosi 150 zł; prowizja ustalona jest na 10% a kwota minimalna na 100 zł. Pierwszą wypłatę otrzymasz dopiero po sprzedaniu 7 sztuk tego produktu.

przykład 3:

promowany produkt ma średnią cenę 30 zł, prowizja ustalona jest na 5% a kwota minimalna również na 100 zł. W tym wypadku za Twoim pośrednictwem musi dojść do sprzedaży 67 sztuk abyś mógł otrzymać wypłatę. Partnerzy wiedzą, że na takie programy szkoda czasu.


 

5. Okresem rozliczeniowym w programach partnerskich jest 1 miesiąc. Jeżeli w tym okresie Twoje wynagrodzenie nie osiągnie kwoty minimalnej  (w dobrych programach 50 zł)  to wynagrodzenie musi przechodzić na następny miesiąc (tak jak niewykorzystane darmowe minuty w komórkach) . Umowa czy też regulamin muszą mieć jednoznaczny zapis w tym zakresie.
W niektórych programach takiego zapisu nie ma, co oznacza że traci się już wypracowaną już prowizję. naszym zdaniem takie programy nastawione są na zdobywanie partnerów i ich wykorzystanie, a nie długotrwałą partnerską współpracę.

 

6. Niektóre programy agitują prowizją z drugiego poziomu. Oznacza to prowizję od prowizji partnerów, którzy podjęli współpracę dzięki Twojemu poleceniu. W pierwszym momencie myślimy fajnie. W praktyce olbrzymia ilość firm i osób zarabia głównie na 2-gim poziomie czyli nie to co sami wypracują lecz to co wypracują inni. Drugi poziom naszym zdaniem służy pozyskiwaniu partnerów a nie polecaniu produktów na którym się zarabia. Naszym zdaniem prowizja w II poziomie powinna być 2-3 razy niższa niż w I poziomie generowania bezpośredniej sprzedaży.

 

7. Mankamentem w programach partnerskich jest brak okresu testowego tak jak w przypadku wyboru hostingu. Nie ma więc możliwość oceny panelu administracyjnego, dostępnych opcji w panelu oraz:

  • ilości dostępnych reklam i zakresu formatów
  • jakości reklam
  • na ile są one przekonujące i skłaniające do działania

 

8. W niektórych programach partnerskich organizatorzy żądają od partnerów kopii wpisów do ewidencji, kopii nadania numeru regon, czy kopii dokumentu nadania numeru NIP. Szkoda, że jeszcze nie żądają zaświadczenia o stanie konta bankowego lub zaświadczenia z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami. Po co ? Czy partnerom "wypłaca się z góry" dużą kwotę prowizji, zanim na nią zapracują i z którą partner może uciec za granicę ?

Jeżeli firma chce zweryfikować potencjalnego partnera, to przecież może wysłać na adres jego firmy umowę do podpisu z prośbą o jej odesłanie.

Z drugiej strony firmy umowy przygotowane przez takie firmy nają charakter jednostronny - mają zabezpieczać ich interes. Czasami nie ma w nich nawet zapisu o wysokości prowizji i ważności plików cookie

Przykład: http://publisher.tradedoubler.com/public/aSignup.action?language=pl&country=PL  (umowa w miejscu akceptuję umowę).

Ponadto każda umowa powinna być sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. W powyższym przykładzie umowa zamieszczona jest w oknie pup-up a partner nie otrzymuje jej kopii. Przy takiej umowie partner z góry jest skazany na przegraną w spornej sytuacji.

 

9. W niektórych programach partnerskich wynagrodzenie dla partnerów oferowane jest w formie zakupu zakupu produktu z oferty organizatora programu. Taka propozycja (choć korzystna dla organizatora programu) chyba rzadko przekonuje do współpracy. Takie założenie będzie skutkowało problemem z pozyskaniem partnerów.
Przykład: http://www.fotoszop.pl/RegulaminPP.aspx

 

10.  Dość często organizatorzy programu partnerskiego wabią potencjalnych klientów hasłami typu:

  • zarabiaj razem z nami
  • duże zyski czekają na Ciebie
  • itd.

Wokół takich haseł szybko trafiamy na klawisz kierujący do rejestracji. Oprócz "maniany" brakuje konkretnych informacji ważnych dla potencjalnych partnerów.

Przykład: http://www.euro.com.pl/cms/program-partnerski.bhtml

 

11.  Niektórzy twórcy programu partnerskiego próbują skłaniać partnerów do budowania łańcuszków Świętego Antoniego czyli systemu łańcuchowego polecania.

Przykład: http://neosport.pl/Program-Partnerski-Korzysci-z-przystapienia-cinfo-pol-33.html

Chyba nie tak powinni działać partnerzy.

 

12.  Niektóre programy partnerskie namawiają do "wrabiania" swoich znajomych w zakup produktu abyś TY mógł na tym zarobić. Polecanie produktu ma być sposobem na uzyskanie zarobku. Chyba nie tędy droga...

Przykład: https://www.vivus.pl/bonus

 

13. W niektórych programach gdzie występuje prowizja bezpośrednia i prowizja pośrednia podaje się ja jako sumaryczną. W rzeczywistości jest to szczególny przypadek gdy takie prowizje się sumują.
Przykład: http://pp.psychorada.pl/?c=pp&f=page&id=9&str=krok-3

 

14. Można spotkać programy, w których wypłata wynagrodzenia dokonywana jest raz na kwartał. Z pewnością takie rozwiązanie jest wygodne i tańsze dla firmy ale z drugiej strony czy jest mile widziane przez partnerów ? Ciekawe czy taka firma chciałaby aby klinci jej płacili również raz na kwartał.

Przykład: http://www.zooplus.pl/affiliate/zostac_partnerem

 

15. W większości regulaminów programów partnerskich nie ma najmniejszej wzmianki czy pliki cookie są nadpisywane czy też nie. Chodzi o następującą sytuację. Internata poprzez link partnera X wszedł na stronę promowanego produktu. Poznał produkt ale nie dokonał zakupu. Po 2 tygodniach trafił na stronę innego partnera którym jest Y  i poprzez jego link partnerski wszedł na stronę produktu.

Czasami link partnera X jest nadpisywany przez link partnera Y. Czy taka sytuacja ma miejsce powinniśmy dowiedzieć się z regulaminu ale zazwyczaj się nie dowiadujemy.

 

16. W większości programów partnerskich prowizja wypłaca jest wyłącznie od dokonanej i zapłaconej sprzedaży produktu. Nie płaci się natomiast od kliknięcia i przejścia na stronę produktu co uważamy za ułomność programów gdyż:

  • internauta klikając w reklamę daje dowód, że produkt go zainteresował i zapewne go zapamięta
  • internauta w tym momencie poznał produkt i jest szansa, że kiedyś łatwiej po niego sięgnie, niekoniecznie w ramach linku partnerskiego

Tego typu kliknięcia są korzystane dla organizatora programu i powinny być wynagradzane.

Prosimy o informacje, które programy dodatkowo wynagradzają za klikniecie - kontakt@ideabest.pl

 

17. W żadnym programie partnerskim nie spotkaliśmy zapisu o sankcjach dla organizatora programu w przypadku gdy spóźnia się on z wypłatą dla partnera np. 30 dni

 

wynajem autokarów warszawa

 

 

 

 

Podobne tematy w witrynie:

Zachowaj ostrożność przy niektórych programach partnerskich

Zestaw pytań dotyczący programu partnerskiego

Dobre zasady przy tworzeniu programu partnerskiego