Płatki owsiane to ulubione śniadanie wielu osób w naszym kraju. Są zdrowe, zawierają dużą ilość błonnika i dostarczają nam energii na cały dzień. Czy osoby, które chcą schudnąć powinny je zjadać? Czy płatki owsiane mogą tuczyć? Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o owsiance.

Płatki owsiane – zdrowe i smaczne śniadanie

Porcja płatków owsianych dostarcza nam węglowodanów złożonych, które są uwalniane stopniowo co wpływa na ograniczenie skoków cukru we krwi. Energia, którą dostarczają nam płatki owsiane przekazywana jest stopniowo a my czujemy sytość przez dłuższy okres czasu.

Płatki owsiane przez wiele osób uważane są jako śniadanie idealne – zawierają sporą ilość błonnika pokarmowego, który ma pośrednio działanie odchudzające. Ułatwia wypróżnianie i jest swego rodzaju miotełką, która czyści nasze jelita i cały organizm. Płatki owsiane można jeść na wiele sposobów. Sama owsianka kalorycznością nie odbiega od innych produktów zbożowych.

Jak pokazuje praktyka na ostateczną kaloryczność ogromny wpływ mają dodatki, które wędrują na talerzu wraz z owsianką. Do najpopularniejszych dodatków zaliczymy:

  • banany,
  • bakalie(figi, daktyle, rodzynki),
  • tarte jabłko,
  • jogurt,
  • mleko,
  • miód.

Każdy z dodatków ma ogromny wpływ na ostateczną wartość odżywczą płatków owsianych. Pamiętajmy, że płatki owsiane naszpikowane dodatkami mogą być bardzo kaloryczne i warto uwzględnić ten fakt w naszej dietetycznej rozpisce.

Pamiętajmy, że płatki owsiane oprócz cennych witamin i minerałów zawierają w swoim składzie fityniany, które blokują wchłanianie wapnia i żelaza.

Czy płatki owsiane tuczą?

Tak naprawdę każdy pokarm, który spożywamy może nas tuczyć. Jak mawiają nie tuczy tylko woda i powietrze – sekret tkwi w odpowiednio zbilansowanej diecie i ćwiczeniach, którymi możemy „pozbyć” się nadmiaru zjedzonych kalorii. Płatki owsiane wzbogacone kalorycznymi dodatkami takimi jak miód czy bakalie mogą tuczyć jeśli będziemy je jeść w nadmiarze.

Dokładnie tak samo jak inne pokarmy, które przyjmujemy każdego dnia. Nawet mniej kaloryczne rzeczy jedzone w dużych ilościach mogą powodować odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Jeśli odpowiednio zbilansujemy dietę i zrobimy w niej „miejsce” na owsiankę to będzie ona znakomitym, zdrowym i pełnym witamin i minerałów posiłkiem, który w żaden sposób nie będzie tuczył. We wszystkim musimy jednak zachować umiar i na całe odżywianie patrzeć nieco szerzej.

Jakie właściwości mają płatki owsiane? Czy odchudzają?

W wielu kręgach uważa się, że płatki owsiane ze względu na zawartość błonnika mają działanie odchudzające. Owsianka ma jednak o wiele więcej pozytywnych właściwości, które są warte opisania.

Do najważniejszych zalet płatków owsianych zaliczyć można fakt, że:

  • obniżają ciśnienie krwi,
  • dbają o niższy poziom złego cholesterolu,
  • zmniejszają ryzyko raka jelita grubego,
  • obniżają ciśnienie krwi,
  • dostarczają nam magnezu,
  • zapobiegają astmie.

To tylko niektóre z pro-zdrowotnych właściwości owsianki. Śniadanie na bazie płatków owsianych to zdecydowanie jeden z najzdrowszych posiłków, jaki możemy przygotować na śniadanie. Stopniowo uwalniane węglowodany zapewniają nam uczucie sytości i sprawiają, że możemy jeść mniej. To z kolei wpływa na naszą wagę. Można więc śmiało powiedzieć, że odpowiednio spożywane wpływają na odchudzanie i są niezwykle zdrowe.